2011-12-21

الحزن حرية!




الحزن حرية!
فايدتها منسية..
نقمة فـ عيون الناس؛
وأذية مش هيّ!
لكني شايفــاها..
محلاها دي الحالة !
حكمة تحرر قلوب..
من فرحة زوالة !
الحزن ده.. هدية..
الحزن .. حرية..

منعاني ليه أحزن؛
وبلاشه مش أحسن؟!
ده الحزن ده نعمة
نور فجأة فـ الضلمة..
بيشَوّفِكـ قيمة..
ضحكاية من قلبكـ !
ده جْدُور هَنَا وأفراح..
ده قرب من ربكـ،
مش أزمة نفسية!
ده الحزن.. حرية..

الحزن تأديبة !
غنوة فـ تغريبة..
آهة بتعزفـ فرح !
الحزن صوت الجرح..
والجرح لما يئِن؛
متكتميش صوته !
الحزن كائن حي؛
مفرحش انا بموته !
فمقتلوش فيّا !!
الحزن .. حرية..

الحزن بيعَلِم
قاصِدنا نتعَلِم
إن الحياة دي صبر!
وإن السعادة فـ فِكْر؛
خالي من الأوهام..
الحزن لُهْ عِبرة،
وشعورُه أكبر درْس..
الحزن ده فِكرة..
الحزن.. نظرية!
الحزن .. حرية..

الحزن روح بدني!
حق تلاقيهْ فـ وطني؛
مكفول قوي ومشروع!
جايز ومش ممنوع!
حقي الوحيييد جواه؛
فمتسلِبيش حقي!
بَحتاج انا أحسُهْ؛
مِن غير ما تتدايقي..
يا أغلى ما ليا..
الحزن.. حرية..

حزنى اللي مش عاجبِكـْ
بُكرة هنَاهْ يقابلِكـ..
لا اليوم ولا امبارح!
أفرح ولا (أتفارح)؛
عشان أقدر أرضيكى؟!
مهو حَبْكة للضِّحْكة..
مِن غيره فيّا بَكون؛
ضاحكة ومش ضاحكة!
ودي حاجة مؤذية!
أنا حزني.. حرية..

انا حزني تكويني..
ساير فـ شراييني..
متعَطَليش سيرُه!
مقدرش مِن غيره..
أحفَظ حياةْ قلبي!
انا حزني ميخوِّفشْ..
خافي عليّا لو..
يُهجُرني وميظهَرْش؛
ويغيب كدة شوية!
انا حزني.. حرية..
والله .. حرية..


(أولـ نشر في مجلة تاكسينا في عدد الاثنين 19/12/2011)

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق