2009-12-12

مسرح كبير (الجزء الأول)


سبق وقالها شكسبير
الدنيا دي.. مسرح كبير
مسرح وياما عليه نشوف
قصة شر.. وقصة خير
جمهوره همّ الفنانين
بيمثلوا ادوار كتير..
لكل واحد منهم فصل
هيأديه من غير تقصير
مرتبه ومهيأه رب قدير
يعني سيناريو بيتقفل مفوش تغيير
وكل دور بيتعمل
ملوش بروفا ولا تحضير
كل الفصول بادئة بأمل
وبتنتهي بعبرة وتأثير
وعشان نشوف ونعتبر
نقرا هنا أدوار مشاهير.......

دور للكبير المقتدر
مالك قصور ومليونير
الدنيا ماشية بكلمته
يافرحته.. عايش أمير
عايش سعيد بمهنته
مهو منصبه برضه خطير
اصله وزير !!
وكل حزنه ونكبته
لو في يوم مبقاش سفير!!
وعشان سيادته ينبسط
يركب ليموزين.. يلبس حرير
يمشي يدوس بجزمته
وفي سكته ينزل تدمير
شغال يهلب في العباد من غير ضمير
ساعي بيظلم .. يفتري
من غير لا حق ولا تبرير
عايش حياته ودنيته في دور الأذى
دور الشرير....





يتبع،،،،،

2009-10-23

&فلتكتب ياقلمي&



ماذا دهاك؟!
ألم تكُ صديقي؟!
لماذا تركتني؟
أعرف أني هجرتك طويلاً.....
ولكني الآن أدركت قيمتك عندي....
عندما تزاحمت مشاعري داخل قلبي...
عندما تصارعت أفكاري بعقلي...
عندما تضاربت شجوني في صدري...
لم أجد غيرك لتنقذني؛
من أشكو به همي سواك؟
ومن أعبر به عن حزني وغضبي إلاك؟
ومن أخبر به عن فرحتي وسعادتي حين تزورني البهجة لثوانِ وتمضي؟
أين شعري؟!... أين أفكاري؟!... وأين خواطري؟!
هل تخليت عني؟!
حتى أنت!!!..
لا يا قلمي، فلتكتب من جديد...
فلنكتب معا عن الحياة والموت....
عن الكلام... عن الصمت...
عن الروح... عن القلب...
عن السلام والحب.....
فلتنظر بداخلي، ولتدعني أفجر أحاسيسي بك...
هيا فلنمضي معا من جديد...
فلتعد صديقي......
فلتكتب يا قلمي..

2009-09-16

## قصة جبل ##

جبل واقف وكأنه نور وسط الضلمة
سفحه جناين وقصور... وأجمل حياة على القمة
سكن الجبل أقدم شعوب وأعرق أمة
أشجع شباب... وناس شريفة ومسالمة

عاشوا في قلبه أسعد ناس وأجدع لمة
ناس بينها ود.. حب بعمل مش بالكلمة
على وشهم أغرب بسمة، رضى بالنصيب والقسمة
تلمح في عنيهم نظرة صبر ولو عايشين على لقمة

ومن حواليه وقفوا شباب عزم وهمة
جنود أسود... عاشوا للوطن دنيا وذمة
رفعوا رياته وقت الرخا ووقت الأزمة
يحموا حماه طامعين في نصر أو جنة

فضل الجبل واقف كله شموخ وصمود
تجري سنين وسنين يزيد صلابة وجمود
يحكي تاريخ طويل عاشوه أحفاد وجدود
أصالة.. عراقة وفخر.. عظمة ملهاش حدود
أرض زراعة وصناعة .. أرض عمار وسدود

وفي عز أهله ما غرقانين في بحر الأمل
وفي عز مجده وقوته.. وقع الجبل
اتهد.. راحت شمخته ايه العمل؟؟
ومين يعيده بعد ما الحال اتبدل؟؟
ومين هيبنيه من جديد من غير كسل؟؟
مين اللي ينقذ أمته ويغيته بعد اللي حصل؟؟
وناسه فين؟؟ جنوده فين؟؟ فين البطل؟؟
فين اللي ياما اتحركوا في وقت م الدنيا في شلل؟
راحوا خلاص واتشردوا وتاريخه هو اللي فضل!
يحكي حكايته وقصته.. قصة وطن.. قصة جبل...


أسنفترق؟!



أسنفترق؟؟
أفبعد كل هذا الحب قلوبنا ستحترق؟؟
أسنفترق؟؟
لا بل والله انني لن أدع باب شوقي ينغلق
لن أنسى كل ما مضى لن أترك حبي يختنق
وسأذكر أجمل الذكريات مع كل ضوء ينبثق
مع كل ليلة تنقضي مع كل عمر ينسرق

لا ترحلوا الآن عني فحياتي كادت تتسق
لا تتركوني بعدما حلمي مع عمري اتفق
هل يوجد هادي مرشد يهدي لمفترق الطرق؟!
هل يوجد أخ مخلص يترك أخاه للغرق؟!

قد كان قلبي قبلكم من بين ضلوعي ينزلق
في كل يوم ينجلي يقتله الحزن والقلق
كم من جراح داخلي ودموع كانت تستبق
جئتم فعادت ضحكتي على شفتاي تلتصق
ما من ألم... ما من غضب... ما من أرق
ما من بكاء جارح يدمي في عيني الشفق
ما من شعور قاتل في كل فجر أو غسق
وبعد أن عادت بكم حياتي، هل نفترق؟



عذرا.. قراري هاهنا فلتسمعوه ونتفق
لن نفترق..لن نفترق..لن نفترق
فوالله انني لن أدع باب شوقي ينغلق
لن أنسى كل ما مضى لن أترك حبي يختنق
وسأذكر أجمل الذكريات مع كل ضوء ينبثق
مع كل ليلة تنقضي مع كل عمر ينسرق


لن نفترق....
لن نفترق....
لن نفترق....

×× بس يبني ××

- بس يبني... اهدى يبني
حرام عليك.. ليه بتتعبني؟

- نفسي يمه الغربة تسبني
يعني ابقى في بلدي وحاسس بيها؟
نفسي كل الناس تسمعني
يمكن نقدر نغير فيها....

- ازاي يبني ده احنا غلابة
دي ماسكينها يبني ديابة!


- يمه احنا ناس محتاجة
يبقى احنا اللي معانا الحق..
مش بنقدر نعمل حاجة
لكن نقدر نقول لأ!!


- (لأ) دي تفتح علينا جحيم
اسكت يبني ولينا رب كريم


- ربنا يمه ميرضاش بالظلم
ربنا هو اللي حاسس بينا
والوطن يمه يعني الأم
مش كبت وقهر وذل فينا..


- امك دي يبني خلاص معادتش شايفة ابنها
هدوها وغموا عنيها ومصوا دمها...........


- منا يمه مش هسيبهم
وهجيب حقي وحق اخواتي..
هنجد امي من الاعيبهم
عشان انقذ حياتها وحياتي...



- اعقل يبني وبص لحالك..تنقذها بايه؟!
بجاهك، بصيتك، ولا بمالك؟!!


- لا يمه هنقذها بصبري وبايماني..
هكتب فيها غنوة وشعر..
وبعلمي هدفع مهرها غالي..
هرسم في عنيها بسمة فخر...
هزرعها خضرة وشجر وورود..
واشم النسيم واشوف الندى..
بفرحة ونور ملهوش حدود...
ونشيد صباح عالي الصدى..
بينده على طول المدى..


(بروحي يا امي انا افديكي..واعدي عشانك بحور وبلاد.
.ودمي وعمري مايغلوا عليكي.. ويشهد عليا رب العباد.
.ودمي وعمري مايغلوا عليكي.. ويشهد عليا رب العباد)..

؟؟ تساؤلات حزينة ؟؟


إلى أين أخطو خطى أقدامي ،،،
ولا أجد في طريقي صبر ولا سلوى؟
الى متى اصبح واغدو واحلامي ،،،
سراب وابحث عنه بلا جدوى؟
كيف هذا الحلم يراودني ،،،
بل كابوس ليس له نجدة..
كم بكيت طويلا وليتني ،،
،
قدرت ان افرغ حزنا او رهبة..
ما الذي يجعلني اشعر بحرقة ،،،
ولا اتكلم ولا افصح بشكوى؟
هل هذه نهاية حلمي؟ ،،،
نهاية بؤس، من عليها يقوى؟
لماذا لا ينفعني صراخي ،،،
ألا يوجد أمل ولا نجوى؟
أأعود من جديد جميلة ،،،
أعيش وأمرح وأحلم وأهوى؟!
أسأنطق بكلمة أمل من جديد ،،،
لا تأتيني موجة أو تصاحبني عثرة؟
أسأبحث عن روحي وكياني ،،،
أسأجد من يهديني للتقوى؟
هيهات فقد كتب علي ،،،
أن أعيش في ظلمات الليل أشقى..
أن أعدو في صحراء عمري هائمة ،،،
أتضور عطشا ولا أجد المروى..
أن أرتعش خوفاً وبرداً ،،،
ولا أجد ملاذا أو مأوى..
إلهي أنت ربي وعوني ،،،
ساعدني فلغيرك لا تجدي الشكوى.....

2009-09-15

؛؛أم محمد؛؛




أم محمد ست البيت
بيت لا فيه دقيق ولا زيت
طاب حتى حتة لحمة؟!
ياريييييييييت........
دول همَ يدوب حبة كتاكيت
بياكلو يوماتي حبة فتافيت
بتأكلهم وتربيهم عشان يكبرو شوية
مهو لو كبرو أكيد هيدخلولها نقدية
تبيع بيضهم وشوية منهم في الأوقات الضرورية
واهي ماشية معاها أدام فتافيتهم في النملية..
غلبانة.. بتجري على ست ولاد وصبية
ده غير أختها آمال وأمها الحاجة بهية
وراجلها راح للي خلقه في حادثة عربية
وأهي برضه ماشية
والكتاكيت قدام عنيها رايحة جاية

وكبرت الكتاكيت..كبرت وحطت بيضها
وعليت الزغاريد..طبعا.. دي الليلة ليلتها
خلاص ايام الشقا هتعدي من ساعتها
واهو رزق بسيط لحد ماعيالها تكبر ويتشد عودها
الليل كله تصلي وتشكر وتحسب ثروتها
أربع فرخات وديكين وأحلاهم وزتها
نامت وعازمة تقوم.. تجري على لقمتها

والصبح تاني يوم.... شافت رتيبة جارتها....
صرخت رتيبة وقالت:
خبي أطيارك خبيهم
دي اطياري جت الحكومة وطاحت فيهم !
وادوني شوية ملاليم
قال ايه.. اعيش بيهم.

ردت عليها وقالت:
ليه ياعبيطة؟ ليه تسيبيهم؟!
- ده انتي اللي على نياتك ومادريتي ان الطيور جتلها انفلونزا
- بتقولي ايه؟! يعني ايه؟! فلونزا؟
هي كمان الطيور بتجيلها فلونزا؟!

- صدقي بيقولو دي تومتك وعيالك وانتي مش حاسة
- اسكتي..اسكتي..قال ايه فلونزا..
طيب وفراخي، وديوكي، والوزة؟
ده مفيش واحدة فيهم قالت هاتسي
ولاجت كحت في وشي
لالالأ يختي .... سيبيني براحتي
انا ابدا عمري مافرط في حاجتي...

ومشيت ام محمد ودخلت سوق الحد
لقيت محلات الفرارجية فاضية ومفيهاش حد
شافها واحد عسكري... قام على فراخها الحد
دبحهم قدام عينيها وهي تصرخ وتشد
تستجد باللي حواليها تبكي وتلطم ع الخد
ومحدش داري بيها كله بمصيبته اتهد
وانفض السوق والناس تتكلم بين الهزار والجد...
وقعدت ام محمد تفكر في اللي جد
وتقول ياربي في لحظة كل اللي بنيته انهد
تفرق ايه لو مت وسبت عيالي ولا لو عمري اتمد؟
فاقت وقالت استغفرك يارب اغفر للعبيد
وفجاة لمحت عيالها جايين من بعيد
بيضحكو ويلعبو والايد شابكة في الايد....
وصلولها وقالو:
ايه يا امه اتاخرتي ليه؟
ده احنا مستنيينك علشان تيجي تشوفيه

- اشوف تاني؟ اكتر من كدة ايه
قال الكبير:
خالي رجع وجايبلنا المعزة
- ايه؟ خالكم رجع وجاب المعزة؟
طيب استنو... هروح مشوار.. خمسة!!
راحت الكراكون ،وندهت نفس العسكري
قالتله:
والنبي يابني لامؤاخذة
هي المعيز عندها فلونزا؟!

طمنها العسكري.. ورجعت مطمنة
متخافيش يا ام محمد.. معاكي ربنا
معاكي اللي باريكي.. ومعاكي كلنا...

خلص الكلام عن ام محمد.. بس حكايتها مخلصتش
في زيها الاف مشكلتهم متحلتش
صحيح كتاكيتهم ماتت.. بس الحسرة مماتتش
دي تذكرة من ربنا..علشان الجبار مبيسيبش
لو ع الاكل متزعلوش.. خلينا احسن في الفول
واخر كلامي هقول سؤال اخير معلش..
هي ايه المشكلة؟ انفلونزا الطيور؟ ولا انفلونزا القلوب والعقول؟!



:: شخابيط ::



ورق الوان مليان شخابيط
وحروف وكلام عن شر وخير
عن دقة حب لقلب كبير
عن حزن وحلم وجرح غويط!
ورق الوان مليان شخابيط...


ورق يحكي عن دنيا زمان
ودنيا جديدة ملهاش امان
فيها صاحب خان...ودم هان
وفيها الطيب يبقى عبيط!
ورق الوان مليان شخابيط...


وقلم طاير زي العصفور
يرسم سما ومية وزهور
ميقفش في زحمة ولا في مرور
ملقاش ورق.. يرسم ع الحيط!
ورق الوان مليان شخابيط...


وضحكة صافية لبنوتة
بضفيرة طويلة ومعقودة
وفيونكة حمرا مربوطة
براءتها حكاية وحدوتة
بتحب الهيصة والتزييط!
ورق الوان مليان شخابيط...


وبلد تعبانة ومهمومة
شبابها ضايعة وملخومة
وناسها صبحت مزكومة
ورئيسها فالح في التنطيط!
ورق الوان مليان شخابيط...


وسبت نازل م البلكونة
فيه لبانه كبيرة وبلونة
جايزة للبنت الشعنونة
علشان مضربتش القطاقيط!
ورق الوان مليان شخابيط...


ورق مكتوب اقرا وذاكر
ده ورق للخايب والشاطر
لو مفهمتش خليك فاكر
ده مهوش شعر ولا خواطر!
ده ورق الوان مليان شخابيط...